Jak wzmocnić kości?

Dokuczający wieczorem ból kości i stawów może się z czasem nasilać i niejednej osobie przeszkadza w normalnym funkcjonowaniu. Uciążliwe staje się wchodzenie po schodach i inna aktywność fizyczna. Może to oznaczać, że kości potrzebują wsparcia i wzmocnienia. Pomocne w tym może być zadbanie o odpowiednią dietę, sport i suplementy diety. Bóle stawów dotykają coraz to większej ilości osób. W jaki sposób najlepiej można wzmocnić kości?

Wapń i witamina D a wzmocnienie kości

Nie od dziś wiadomo, że nadwaga i otyłość wpływają bardzo niekorzystnie na kości i stawy. Trzeba zadbać o to, by pozbyć się dodatkowych kilogramów. Choćby tym działaniem uda się wzmocnić kości. Wystarczy jeść 5 posiłków dziennie i ograniczyć spożywanie tłuszczy zwierzęcych oraz węglowodanów. Dopasowanie diety to kwestia osobista, ale warto o niej pamiętać.

Również redukcja soli ze swojego jadłospisu przyczyni się do dbania o kości, bo nie będziemy wypłukiwać sobie cennego wapnia, który jest podstawowym budulcem kości. Każdy dorosły człowiek powinien dostarczać organizmowi 1200-1500 mg wapnia dziennie. Przede wszystkim znajduje się on w mleku i jego przetworach. Warto spożywać jogurty, kefiry, białe sery i w ten sposób dostarczać wapnia do organizmu.

Witamina D jest równie cenna i pomaga wzmocnić kości. Zwiększa przyswajanie wapnia nawet do 80 procent, więc ma spore znaczenie. Wystarczy, że każdego dnia spędzimy trochę czasu na słońcu i już dostarczymy ją do organizmu. Witamina D jest obecna także w wielu produktach takich jak nieodtłuszczone mleko i jego przetwory, ryby, jaja, wątróbka. Również ryby są bogate w witaminę D, która przyczyni się do zadbania o zdrowe kości.

Jaki sport wzmocni kości i stawy?

Specjalne ćwiczenia mogą mieć wpływ na wzmocnienie kości. Dzięki wywieraniu nacisku na kości i stawy po prostu je wzmocnimy. Nie trzeba korzystać ze specjalnego sprzętu, żeby zadbać o kości. Wystarczy wykonywanie ćwiczeń, podczas których korzysta się z ciężaru własnego ciała. Bieganie, skakanie przez skakankę, chodzenie po schodach, taniec, jazda na nartach to przykładowe aktywności, które sprzyjają dobrej kondycji kości.

Jeśli jednak musimy uważać na wykonywanie danego sportu można postawić na chodzenie, pływanie, jazdę na rowerze, spokojniejszą wersję aerobiku. W ten sposób także wzmocnimy kości. Delikatne ćwiczenia dobrze wpływają na ogólną sprawność organizmu i wzmocnią także stawy. Warto z pomocą lekarza dopasować ćwiczenia do swoich potrzeb i możliwości. Wtedy uda się pozbyć problemów z kośćmi.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *